Home / صنایع شوینده و پاک کننده ها

صنایع شوینده و پاک کننده ها

صنایع شوینده و پاک کننده ها

10

سولفات سدیم یکی از عمومی ترین مواد بسیاری از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد و در بسیاری از دریاچه های شور سراسر جهان سولفات سدیم موجود است. همچنين سولفات در ريزش هاي جوي وجود داشته و يکي از اصلي ترين محلولهاي موجود در برف و باران مي باشد.

بسياري از درياچه هاي شور در سرتاسر دنيا مقادير مختلفي سولفات سديم دارند که از اينگونه منابع مقدار زيادي سولفات به صورت تجارتي استخراج مي شود.زيرا سديم معمولاً جزو کاتيون هاي غالب است، برخي از متخصصين فرق آنيوني براي اينگونه درياچه ها قائل مي شوند، بدين معني که درياچه هائي که داراي سولفات سديم غالب هستند به عنوان درياچه هاي تلخ و آنهائي را که کربنات غالب دارند به عنوان درياچه هاي آلکالي يا سودا مي نامند.

با تولید سالانه ۶ میلیون تن از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی است.

این ماده در تولید مواد شوینده و تهیه خمیر کاغذ کاربرد دارد. معمولا در طبیعت به شکل دکاهیدارت یافت می‌شود.

تری پلی فسفات سدیم

کاربرد های سدیم تری پلی فسفات ( STPP )
سدیم تری پلی فسفات با نام تجاری STPP در دو نوع غذایی و صنعتی با مشخصات متفاوت تولید و استفاده می شود. عمده صنایع مصرف کننده این ماده شیمیایی ، کارخانجات تولید مواد شوینده ، صنایع تصفیه آب ، صنایع غذایی ، صنایع سرامیک سازی معدن ، صنایع تولید کاغذ و صنایع پتروشیمی می باشند.
این ماده شیمیایی با ایجاد کمپلکس و جدا کردن یونهای فلزی چند ظرفیتی و معلق ساختن و تغییر حالت ذرات ، باعث کاهش سختی آب می شود.
مشخصات ( STPP )
شکل ظاهری : پودر سفید رنگ
میزان خلوص : حداقل 94 درصد الی 96 درصد
P2O2 : حداقل 57 درصد
مواد غیر محلول در آب : حداقل 0.1 درصد
آهن : حداکثر 0.01 درصد
فلز سنگین ( سرب ) : حداکثر 0.0003 درصد
آرسنیک ( AS ) : حداکثر 0.0001 درصد
PH تجاری : بین 9.2 تا 10
میزان ثبات : در شرایط عادی با ثبات

11

سدیم سیلیکات یا آب شیشه ترکیبی است از اکسید سدیم و سیلیکا که دررشیوهای مختلف و با خلوص متفاوت قابل تهیه است. هر یک از این مشخصات دارای شیمی منحصر بفردی بوده و کاربردهای صنعتی و مصرفی مخصوص به خود را دارا می باشند. .از جمله کاربردهای مهم سدیم سیلیکات استفاده از آن در ساخت شوینده هاست

از دیگر کاربردهای شاخص و صنعتی سیلیکات در صنعت:

خمیر و کاغذ

تصفیه آب

ساخت چسبهای پایه سیلیکات

پارچه

پتروشیمی

محصولات ساختمانی و سازه ها

ریخته گری

14

سدیم لوریل سولفات در صنایع داروسازی ،شوینده ،آفت کشها،صنایع تولیدی چرم ،کاغذ سازی،پلاستیک و چسب کاربرد دارد.

سولفات لوریل سدیم دراکثر مواد تجاری شویندهها مثل مایع ظرفشوئی وپاک کننده‌های صنعتی(کارواش وکف شورها و بر طرف کننده روغن) و در بیش از 90 ٪ مواد بهداشتی وپاک کننده بدن وسر ازقبیل خمیر دندان، صابون، شامپو، کرم ولوسیون چه به صورت مایع یا غیرمایع جهت زدودن چربی به عنوان ماده کف کننده و پاک کننده وامولسیون کننده مواد چسبنده بکارمی رودوجزومواد اولیه آرایشی و داروئی است.

سدیم-هیدروکسید-پرک

نام های دیگر : هیدروکسید سدیم ، سود جامد پرک ، کاستیک سودا ،سود کاستیک
ماده‌ای جامد و سفیدرنگ با دمای ذوب 1390درجه سانتی‌گراد و چگالی 2,13 می‌باشد.
این ماده ، بسهولت می‌تواند رطوبت هوا را جذب نماید و بهمین دلیل ، باید هنگام حمل و نقل ، تحت پوشش‌های حفاظتی لازم قرار گیرد. این ترکیب ، در تماس با پوست ، دارای اثر خورندگی است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن ، هنگام استفاده باید مورد توجه قرار گیرد.
آبپوشهای سود پرک ( هیدروکسید سدیم ) شناخته شده‌اند و محلول قلیایی قوی در آب پدید می‌آورد، یعنی در آب بطور کامل به یونهای تشکیل دهنده‌اش ( +Na و -OH ) تفکیک می‌شودعنوان یک باز قوی ، یکی از مواد شیمیایی صنعتی بسیار مهم بشمار می‌رود.

کاربرد سود پرک در صنایع :1-صنعت غذائی ، صنایع شیر ، کنسرو سازی ، نوشابه سازی , کارخانه قند و شکر ، روغن 2-صنعت  فلزی و تولید شیشه روی ، آلومینیوم ، گالوانیزه و آبکاری 3-صنعت باطری سازی و خنثی سازی اسید و باطری سازی 4-صنعت  دارو سازی ، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی 5-صنعت تولید چرب گیر ها و سایر صنایع وابسته 6-صنعت نفت و گاز و پترو شیمی 7-صنعت تولید کارتن و کاغذ 8-صنعت چرم و نساجی 9-صنعت رنگ رزی.

download

لورامید که نام تجاری کوکونات فتی اسید دی‌اتانل‌آمید می‌باشد، نوعی دترجنت نانیونی بوده و خواص نرم‌کنندگی و امولسی کنندگی دارد.

مایع ویسکوز زرد کمرنگی است که در گروه مواد فعال سطحی غیر یونی قرار دارد. به این معنی که بخش آبگریز این ماده در PH رایج فرآورده های آرایشی و بهداشتی، فاقد بار الکتریکی است.

یکی از معیارهای کیفیت بالا در شوینده هابه خصوص مایع ظرفشوئی، مایع دستشوئی و شامپوها وجود این ماده می باشد که باعث پایداری کف و اثرات نرم کنندگی روی پوست دست میشود و اثرات مرطوب کنندگی نیز دارد و مصرف سالانه کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید در ایران حدود ۳۰۰۰ تن می باشد که در تولید مواد شوینده از جمله شامپو و مایع ظرفشویی کاربرد دارد

تگزاپن

تگزاپن

خمیر نیمه شفاف سفید یا زرد رنگ که دارای بوی ملایم بوده وبا غلظت های  30 و70 در صد در بازار موجود است .

جزء مواد فعال سطحی آنیونی محسوب شده واز خانواده آلکیل اتر سولفاتها می باشد واز ترکیب یک الکل چرب ( به  عنوان  مثال  روغن

نارگیل ) با اکسید اتیلن وسولفوناسیون متعاقبن به دست می اید.

به عنوان شوینده متداول در اکثر محصولات بهداشتی سر و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

دارای خاصیت کف زایی خوبی بوده ولی کف آن سبک است وحالت کرمی ندارد ودر مجاورت چربی ها از بین  می رود  و به  آسانی درآبهای سخت ومعمولی با کف فراوان حل می شود و با سایر افزودنی ها سازگار است .

دارای طبیعت تحریک کنندگی پوست می باشد وبه ساختمان دو لایه چربی درپوست آسیب می رساندوسبب افزایش تبخیر نامحسوس پوست وخشکی ان می گردد.بنابراین درصورت همراهی آن با دیگر مواد فعال سطحی انیونی ,آمفوتریک وغیر یونی , کیفیت ومیزان کف کنندگی وشویندگی در سطح مطلوبی تامین می گردد.

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *