صنایع آب و فاضلاب

کربن اکتیو

 کربن اکتیو

اصطلاح زغال فعال شده نشان دهنده یک سری از مواد جذب کننده سطحی , با جنسی زغالی و شکل کریستالی می باشد که در ساختار داخلی آن روزنه های زیادی وجود دارد.

زغال فعال شده دارای کاربردهای زیادی است, از جمله مصارف آن:

– تصفیه آبها ( آب شرب, آب آکواریومها, آبهای صنعتی), از نظر رنگ و بو و طعم

– رنگزدایی از قند و شکر

– بازیافت طلا

– بهسازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها

– استفاده در دستگاههایی مثل: تصفیه کننده های هوا, خوش بو کننده ها, تصفیه کننده های صنعتی و … تولید زغال فعال شده

پلی-آلومینیوم-کلراید

یکی از جدیدترین مواد منعقدکننده پلی آلومینیوم کلراید با علامت اختصاری PAC1 می باشد.

دو گرید سفید رنگ و زرد روشن برای کاربرد تصفیه آب آشامیدنی (خوراکی) و دو گرید دیگر در تصفیه پساب های صنعتی (گرید فضلابی) استفاده می شوند.

موارد اصلی کاربرد پک (PAC) در زمینه های زیر می باشد :

1-  تصفیه آب آشامیدنی

2- تصفیه فاضلاب و پساب کارخانه های شیمیایی و صنایع نفت و پتروشیمی

3- تصفیه فاضلاب های شهری

4- تصفیه فاضلاب و پساب کشاورزی

5- استفاده در صنایع کاغذ سازی و سلولزی

6- استفاده در صنایع نساجی، چرم و پوست

سدیم-تری-پلی-فسفات

سدیم تری پلی فسفات با نام تجاری STPP در دو نوع غذایی و صنعتی با مشخصات متفاوت تولید و استفاده می شود. عمده صنایع مصرف کننده این ماده شیمیایی ، کارخانجات تولید مواد شوینده ، صنایع تصفیه آب ، صنایع غذایی ، صنایع سرامیک سازی معدن ، صنایع تولید کاغذ و صنایع پتروشیمی می باشند.
این ماده شیمیایی با ایجاد کمپلکس و جدا کردن یونهای فلزی چند ظرفیتی و معلق ساختن و تغییر حالت ذرات ، باعث کاهش سختی آب می شود.

هگزا متا فسفات

سدیم هگزامتافسفات (به انگلیسی: Sodium hexametaphosphate) با فرمول شیمیایی Na6P6O18  است. که جرم مولی آن 611.7704 g mol-1 می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، بلورهای سفید است.
کاربرد: در صنایع تولید کننده فرآورده های گوشتی، غذاهای دریایی، خمیردندان، غذای حیوانات و پلاستیک.

اسید سولفامیک

سولفاميك اسيد به عنوان يك تميز كننده اسيدي استفاده مي شود. همچنين در ساخت رنگ و رنگدانه و … به كار مي رود.

فرمول شيميايي آن H3NSO3 است.

هیپو-کلریک-کلسیم

هیپو کلریت کلسیم (کلر)

شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفید و خاکستری است.

پركلرين يا هيپوكلريت كلسيم نيز از مشتقات كلر است كه در تصفيه آب شرب وآب استخرها نقش برجسته اي را در كشور ايفا مي كند.معمولا تصفيه خانه هاي كوچك به ويژه در روستاها از اين ماده براي تصفيه شبكه آب روستايي استفاده مي كنند. اين محصول نقشي مهم و استراتژيك در حفظ و ارتقاي بهداشت به ويژه در جوامع كوچك ايفا مي‌كند.

کلرور-فریک

کلرور فریک با فرمول شیمیایی (FeCl3)
در تصفیه آب و فاضلاب و پسابها به عنوان منعقد کننده ، در واکنش های شیمیایی بعنوان کاتالیزور ، ضمنا در رنگ سازی بعنوان پیگمنت مصرف می شود.

سولفات-آلومینیوم

سولفات آلومینیوم با فرمول شیمیایی Al2(SO4)3یک ترکیب سفید رنگ با قابلیت انحلال بسیار بالا در آب می باشد که پس از اکسید آلومینیوم دومین ترکیب پر مصرف آلومینیوم می باشد، این ماده می تواند به صورت ساده یا نمک مضاعف با پتاسیم، آمونیوم یا سدیم تولید شود که در این صورت “زاج آلومینیوم” نامیده می شود. مهمترین زاج آلومینیوم نمک تشکیل شده با آمونیوم، با فرمول شیمیایی NH4Al(SO4)2 می باشد. سولفات آلومینوم بسته به مقدار آب مصرف شده برای رقیق سازی سولفوریک اسید مصرفی، می تواند 32-8 مولکول آب در ترکیب خود داشته باشد.
کاربرد های سولفات آلومینیوم
حدود 50% از سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی و کارتون سازی استفاده می شود. همچنین از سولفات آلومینیوم به دلیل سه ظرفیتی بودن یون آلومینیوم و توانایی بالای آن در انعقاد و لخته سازی ذرات کلوئیدی، در تصفیه ی آب و فاضلاب استفاده می شود. سولفات آلومینیوم به دلیل ترکیب شدن یون آلومینیوم با هالوژن هایی نظیر کلر و فلوئور و ایجاد رسوب و کمک به حذف آن ها از محلول سولفات روی حاصل از لیچینگ خاک یا کنسانتره ی روی، جهت جلوگیری از چسبندگی فلز روی به کاتد ها در صنعت تولید روی مصرف می شود.

تری سدیم فسفات با فرمول شیمیایی ( Na۳PO۴ ) یک ترکیب شیمیائی امولسیون کننده ، قلیائی قوی با pH معادل ۱۲ است و در آب براحتی قابل حل می باشد. در صنایع غذائی به وفور استفاده می شود به طوری که از این ترکیب برای بهبود بافت پنیر و حفظ لزجت شیر و جلوگیری از جدا شدن فاز آبی در شیر منجمد، استفاده می‌شود. نوعی ترکیب از سدیم و فسفر است. این ماده در تولید لاستیک، شوینده ها و چاپ عکس کاربرد دارد. در پودرهای لباس شویی ( همچنین صنایع تصفیه برق آبی ) باعث از بین رفتن سختی آب می شود، همچنین به عنوان مواد نگه دارنده نیز گزینه خوبی به حساب می آید.

عمده صنايع مصرف‌كننده اين ماده شيميايي شامل كارخانجات توليد مواد شوينده، صنايع تصفيه آب، صنايع غذايي، صنايع سراميك‌سازي، معدني، صنايع توليد كاغذ, صنايع پتروشيمي و نیروگاه ها مي‌باشد.

متا-سیلیکات-سدیم

سدیم سیلیکات یا آب شیشه ترکیبی است از اکسید سدیم و سیلیکا که دررشیوهای مختلف و با خلوص متفاوت قابل تهیه است. هر یک از این مشخصات دارای شیمی منحصر بفردی بوده و کاربردهای صنعتی و مصرفی مخصوص به خود را دارا می باشند. .از جمله کاربردهای مهم سدیم سیلیکات استفاده از آن در ساخت شوینده هاست

از دیگر کاربردهای شاخص و صنعتی سیلیکات در صنعت:

خمیر و کاغذ

تصفیه آب

ساخت چسبهای پایه سیلیکات

پارچه

پتروشیمی

محصولات ساختمانی و سازه ها

ریخته گری